Tijdens de warme zomerdagen is het fijn als je wat kunt afkoelen. Ik heb een eenvoudige en leuke ademhalingsoefening die zorgt voor verkoeling op een warme dag.

Buikademhaling

Ga rustig zitten, op een kussen, stoel of bank. Binnen of onder je parasol in de tuin. Zorg ervoor dat je met je rug recht zit. Sluit je ogen. Adem eerst een paar keer diep in naar je buik. Eventueel kun je je handen op je onderbuik leggen om goed te voelen naar welke plek je toe kunt ademen.

Inademen door je mond – uitademen door je neus

Voor deze oefening open je je mond en dan krul je de randen van je tong verticaal naar elkaar toe (sitali). Je maakt als het ware een soort tubetje van je tong. Of, als dat niet lukt, dan krul je het puntje van je tong naar achteren en duw je de voorkant van je tong met je tanden tegen het midden van je tong (sitkari). Je hebt dan óf een verticaal rolletje van je tong gemaakt óf horizontaal.

Vervolgens adem je in door je mond en daarbij maak je een sissend geluid.  Je maakt je  inademing zo lang mogelijk. Als je uitademt sluit je je mond en adem je uit door je neus. Je tong is weer even plat in je mond. Bij elke inademing voel je een verkoelende lucht door je mond naar binnengaan.

Na je uitademing, maak je je klaar voor de volgende inademing: maak weer een rolletje met je tong, adem in, voel de frisse lucht door je lichaam stromen. Sluit je mond en adem uit door je neus.

Herhaal deze oefening een aantal keer per dag (kan 5 tot 25 keer achter elkaar, net wat je prettig vindt) en voel het verkoelende effect ervan. Na elke oefening blijf je altijd even zitten met je ogen gesloten. Op die manier voel je de oefening als het ware nog even ‘na’.

Sitkari/Sitali

Doe je de oefening met de randen van je tong naar elkaar toe, dan heet dit ‘sitali’. Dit betekent ‘koelte’. Doe je de oefening met het puntje van je tong naar het midden van je tong toe, dan heet dit ‘sitkari’.* Deze oefening zorgt niet alleen voor verkoeling, maar zorgt ook voor rust in je hoofd en brengt de verschillende energieën in je lichaam met elkaar in balans. Doe de oefeningen maar een paar keer, je merkt een verkoelend effect als je inademt. En als je de oefeningen wat langer volhoudt, dan merk je ook dat je meer ontspant.

Op een mooie zomer!

Na de oefening blijf je lekker binnen of buiten onder je parasol zitten. Neem een ijsje of een stuk watermeloen. Ik wens je een fijne dag en mooie zomer!

* In de literatuur over yoga lees je verschillende betekenissen van sitali en sitkari. In het oudste geschrift over yoga, de Hatha Yoga Pradikipa, worden sitali en sitkari net andersom beschreven dan ik hierboven heb gedaan. In de literatuur uit de 20e en 21e eeuw lees je de uitleg meer zoals ik het hierboven  heb omgeschreven. De kern van beide benamingen en oefeningen is dat het draait om verkoeling van lichaam en geest, zeker op warme dagen.