Na vier jaar moet ik er nog steeds aan wennen dat het op 30 april geen koninginnedag meer is. Donderdag schreef ik over de ‘king of asanas’. Maar wist je dat er ook een ‘queen of asanas’ is? Om deze 30 april toch een beetje in ere te houden, vertel ik je er wat meer over. 

Sarvangasana

De “queen of asanas” kent vele namen, zoals shoulderstand, schouderstand, kaars of sarvangasana. De laatste is de sanskriet benaming voor deze asana. Sarvanga betekent “torso” of “alle delen”. In de schouderstand breng je je torso omhoog, van de mat af, en leun je volledig op je schouders. Het is een krachtige asana die vooral goed doorwerkt op je keel- en borstgebied. Maar ook stretch je je benen en de grote spieren aan de achterkant van je rug. Wat ik zelf vooral lekker vind is om de schouderstand te doen na een dag werken. Je kan een hele of halve schouderstand doen, tegen de muur aan of met een kussen onder je heupen. 

Koningspaar

De sarvangasana wordt “queen of asanas” genoemd vanwege de vele voordelen die de houdingen heeft, net als de hoofdstand. De hoofdstand en schouderstand zijn in veel yogalessen met elkaar verbonden. Na een hoofdstand volgt vaak de schouderstand. Om zo de voordelen van de houdingen optimaal te kunnen ervaren. Om er enkele te noemen: de hoofdstand verbetert de bloedcirculatie in het hoofd en gezicht. Bij de schouderstand geef je de bloedcirculatie in je benen als het ware een boost door je benen even “ondersteboven” te brengen.
Je werkt in beide houdingen aan je zelfvertrouwen en concentratie. Ook je doorzettingsvermogen wordt op de proef gesteld. Want zoals je in mijn blog over de hoofdstand kunt lezen, is er heel wat doorzettingsvermogen voor nodig om de asana te doen. En dan is bij yoga altijd het mooie dat het er niet om gaat dat je direct correct in de houding staat, het gaat om de weg ernaartoe. De weg die je aflegt om ergens te komen. 

Symboliek

Veel asanas staan ook symbool voor situaties of gevoelens in het dagelijks leven. Zo helpen omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand en de schouderstand je dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Want ja…zo nu en dan is het goed zaken ondersteboven te houden, om te zien of er nog meer in zit. En soms brengt je dat tot verfrissende inzichten.

Activerend vs. kalmerend

Een verschil tussen de twee houdingen is dat de hoofdstand een vooral activerende houding is. Je zet je armspieren en buikspieren aan het werk. De schouderstand daarentegen is meer ontspannend en kalmerend. Zo vult dit koningspaar elkaar prachtig aan. En hé…een koning zonder koningin, dat kan natuurlijk niet. 😉