Hoera! Onze koning is jarig en het hele land viert feest. Fantastisch vind ik het hoe Nederland deze dag altijd oranje kleurt. We zijn ineens allemaal één, er zijn geen verschillen, iedereen, jong en oud mag op een kleedje zitten spullen verkopen. We doen spelletjes, gaan naar concerten of kijken op de televisie naar de koninklijke familie. Kortom: het is feest voor onze koning!

Shirsasana – koning van de asanas

Wist je dat er in de yoga ook een koning is? Namelijk de koning van de asanas: shirsasana. In yogaland zie je altijd wel ergens een foto voorbij komen van iemand in de hoofdstand. Als je die nog nooit gedaan hebt, of wel, maar het lukte niet, dan ziet het er indrukwekkend uit als iemand ineens op zijn/haar hoofd staat.

Oefenen oefenen oefenen

Zelf heb ik er eindeloos veel geduld voor moeten hebben en draaide het een periode lang elke ochtend en avond om oefenen. Oefenen, oefenen, oefenen. Dat was mijn devies. En ook het devies van de opleiding die ik volgde. “Als je maar lang genoeg oefent, dan lukt het vanzelf een keer”, zei mijn docente. Vanzelf? Jaja, dacht ik nog. De eerste paar keer probeerde ik de hoofdstand en viel ik naar voren, naar achteren of opzij. Afhankelijk van hoe ongebalanceerd en ongeconcentreerd ik op dat moment was. Maar naarmate de tijd vorderde en ik ook alle andere asanas steeds meer ging beoefenen en daarin meer souplesse, balans en ontspanning vond, merkte ik dat ik steeds een stapje verder kwam in de hoofdstand.

Waarbij eerst vriendlief elke ochtend ook vroeg op stond om mij te helpen bij de hoofdstand, hoefde dat op een gegeven moment niet meer. Ik stond al even half los en kukelde niet meer continue om.

Rust en ademhaling 

Alleen maar door het zelf te doen voel je goed welke spieren je nodig hebt. Je buikspieren, schouders en onderarmen, die zet je vooral in. Maar naast het ontwikkelen van kracht in deze spieren, draait het bij de shirsasana ook om balans, rust en ademhaling. Door rustig te ademen kan je ook steeds iets verder komen in de houding. Door de oefening met rust op te bouwen, merk je dat je steeds meer controle krijgt over je eigen bewegingen.

Wilskracht en balans

En dan is daar ineens het moment dat ik voelde  even los te kunnen staan in de houding. Eerst nog met mijn benen gebogen, maar later kon ik die strekken. Ik wiebelde wat,  zocht naar balans. Balans! Heb ik een drukke dag gehad of ben ik onrustig in mijn hoofd, dan is het even iets meer zoeken naar balans. Maar als ik die balans dan vind, dan is het een fijn gevoel. En door al het oefenen ontwikkelde ik een berg wilskracht waar je “u” tegen zegt.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de hoofdstand, wil je deze ook gaan beoefenen of wil je tips om verder te komen in je beoefening? In een volgend blog ga ik dieper in op de opbouw van de hoofdstand en de voordelen die het beoefenen van de hoofdstand je biedt. Wil je al eerder met jouw beoefening aan de slag? Dat kan in een privéles. Heb je daar belangstelling voor? Stuur me dan een mail.