Tijdens mijn chakra workshops sta ik stil bij de verschillende chakra’s, hun werking en oefeningen die we kunnen doen om chakra’s te stimuleren.

Laat jezelf toe te voelen

Het hartchakra, ook wel anahatha chakra genoemd, staat voor voelen, jezelf toelaten te voelen. Door hier heel bewust mee om te gaan en mee te oefenen krijg je letterlijk meer ruimte in je borstgebied. Je voelt je meer open en ervaart een gevoel van liefde, blijdschap en verbondenheid met jezelf. Liefde heeft in dit geval dus niet zozeer te maken met liefde voor een ander. Het draait bij het werken met de anahahta chakra meer om de liefde die je voelt voor jezelf, noem het eigenwaarde of zelfliefde. Op het moment dat je zelf meer open staat, je eigenliefde hebt vergroot, zul je ook meer openstaan voor liefde met en voor anderen. Dat is dus eigenlijk een leuk bij-effect van werken met dit chakra.

Zoek de zachtheid op

Het hartchakra zit in het midden van je borst, ter hoogte van je hart. De oefeningen die ik tijdens een les over het hartchakra geef, staan vooral voor zachtheid. We zoeken in de oefeningen steeds meer de ontspanning op, en dus ook de zachtheid. De oefeningen zorgen er voor dat we meer ruimte krijgen in ons lichaam en daarmee ook in ons leven. En als je jezelf die ruimte geeft, dan zal je voelen dat je steeds meer je hart binnen kunt gaan en jezelf steeds meer “open” voelt staan. Als een bloem die langzaam groeit en steeds verder openstaat. Ze laat steeds meer van zichzelf zien. Iets wat je ook zult ervaren als je werkt met het hartchakra, waarbij je je gesterkt voelt jezelf te laten zien. Want dat mag, dat (zelf-) vertrouwen is er nu eenmaal. Het is gegroeid en tot bloei gekomen!

Met je ademhaling maak je jezelf zacht

Het element dat prachtig bij het hartchakra past, is het element lucht. Lucht is zacht, je voelt het niet. Ons hart heeft dat zachte nodig. Wist je dat je ademhaling de belangrijkste manier is om je lichaam zachter te maken. Ga maar eens na, als je het heel erg druk hebt, waar zit dan op zo’n moment jouw ademhaling? Hoog in het gebied bij je keel? Bij je borst? Ervaar je daar een drukkend gevoel? Door te gaan letten op je ademhaling kun je meer zachtheid in je lichaam creëren. Door bijvoorbeeld je ademhaling naar beneden, naar het gebied bij je buik te brengen.

Bij alle oefeningen die we doen, letten we – als we werken met het hartchakra – extra op de ademhaling, die ons ruimte, lucht en zachtheid zal geven, in elke oefening. Zodat je dit ook steeds meer in je dagelijks leven zult ervaren.