Ieder mens heeft zo zijn/haar eigen ochtendritueel. Ik probeer mijn dag altijd te beginnen met wat yogaoefeningen en meditatie. De ene keer lukt het beter dan de andere. Ik merk met het korter worden van de dagen, dat het wat meer moeite kost. Puur omdat het nog zo lang donker is en mijn bed in de wintermaanden extra lekker ligt. In de zomer is het toch makkelijker om vroeg uit te veren te gaan, het is immers ook al vroeg licht. Maar zoals elke gewoonte, als je het maar vaak genoeg doet, dan wen je er vanzelf aan.

Zo loop ik al vele jaren hard en het liefst ‘s ochtends vroeg. Als de natuur om mij heen nog wakker wordt en een mede-renner mij slaperig passeert. We groeten elkaar in stilte, allebei bezig om wakker te worden en het lichaam langzaam te laten wennen aan beweging.

Vanochtend was zo’n dag waarop ik wakker werd met meteen de runners-kick in mijn lijf. Ik nam een kopje thee en kleedde me om. Klaar voor een stukje rennen. Even niet volgens mijn trainingsschema, maar puur uit mijn lijf, om de spierpijn van een weekendje Parijs eruit te lopen en even lekker in beweging te zijn.

Dat was heerlijk. Rond 08.00 uur liep ik buiten. Mensen gingen al naar hun werk, de tram passeerde mij en ik moest plassen en bladeren ontwijken. Ik weet niet wat minder veilig is, hardlopen in de herfst en een flinke glijer maken over de bladeren. Of in de winter stapvoets beginnen om te constateren dat het best glad is er en dan proberen het beste van te maken. Winter of herfst, 1 ding is zeker, er zit altijd zo lekker veel zuurstof in de lucht. En dat komt mijn hardlooprondje altijd ten goede. Ik krijg mijn ademhaling sneller onder controle en haal meer uit mijn training.

Na de training voel ik mij voldaan en merk ik dat mijn lichaam wat goede stretches nodig heeft. “And that’s where yoga comes in!”. Een aantal zonnegroeten per dag heeft al een positief effect op lichaam en geest. Met het hardlopen worden je spieren vaak korter, als ik dan mijn yoga-oefeningen doe, dan merk ik altijd direct dat mijn spieren opgerekt worden. Mijn lichaam heeft dit zo nodig. De ene keer plak ik er 15 minuten yoga achteraan, heb ik meer tijd, dan kunnen dat zomaar 90 minuten zijn. Maar uiteindelijk maakt het niet uit hoe vaak je het doet of hoe lang, maar dat je het met de juiste intentie doet. Om je beter te voelen, goed voor je lichaam (en geest!) te zorgen. Met welke reden jij ook jouw lichaamsbeweging doet, doe het met overgave en toewijding (in de yoga “Bhakti” genoemd). Het maakt je niet alleen lichamelijk sterker, maar ook geestelijk.

Namasté!