Voor het schrijven van deze blog kwam ik op het idee om de betekenis van het woord ‘detoxen’ op te zoeken. Ik dacht misschien doe ik nog wel een waanzinnig interessante ontdekking. Maar, helaas, er is geen spannende betekenis of afkomst. Detox betekent ‘ontgifting, het afvoeren van aanwezige giftige stoffen‘. Een gewoon woord, afkomstig uit het Engels. Niet veel bijzonders zou je denken, maar…zo aan het begin van het jaar, hoor en lees je veel over detoxen. Want, zo na de feestdagen voelt je lichaam misschien wel wat sloom en log, tijd voor detox!

Hoe zit dat dan met detoxen en afvalstoffen? Is je lichaam dan een vuilnisbelt?
Nee, dat niet, maar alles wat je eet, inademt, op je gezicht of lichaam smeert, bevat bepaalde stoffen. De goede stoffen neemt je lichaam op, maar soms zijn er zo veel stoffen in je lichaam, dat er geen tijd is voor je lichaam om alle (goede) stoffen op te nemen of af te breken. Die overtollige stoffen, de afvalstoffen, worden opgeslagen in je lichaam en dat kan soms voor vervelende klachten zorgen. Ze heten niet voor niks afvalstoffen. Bij detoxen zorg je er voor dat de afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen. Bijvoorbeeld door middel van draaiende houdingen tijdens de yogales. Door je lichaam in verschillende houdingen te draaien pers je de afvalstoffen als het ware uit je lijf.

Je hoeft dus niet direct een onwijs strenge sapkuur te volgen. Als je dat lekker vindt, dan kan je dat natuurlijk doen. Maar ook op andere manieren kun je detoxen. Doe hierin vooral wat voor jou goed voelt. Ik combineer het detoxen in de maand januari met extra gezond eten, (groene) smoothies maken en yoga-oefeningen gericht op detoxen.

Zo heb ik voor de maand januari yogalessen geschreven met meer nadruk dan anders op draaiende houdingen (ook wel ‘twists’ genoemd). Door deze houdingen regelmatig te doen en ze ook langer aan te houden, wring je als het ware je organen in je buik uit (als een soort natte handdoek). En daardoor stimuleer je weer de afvoer van afvalstoffen. En zie daar: jouw mini-detox is begonnen.

Na de les adviseer ik altijd goed te drinken, water, warm of koud, of thee, zo vul je je lichaam aan met nieuwe vloeistof en kunnen de afvalstoffen met een goed gevoel je lichaam verlaten.