Tijdens mijn thuiswerkdag vandaag volgde ik verschillende webinars en één van die webinars inspireerde me deze blog te schrijven. Een blog waarin ik mijn visie op het communicatievak met jou deel. En waarin ik je vertel hoe ik als communicatieprofessional omga met de snelle veranderingen in het vak. Last but not least, vertel ik je ook wat ik voor jouw bedrijf of voor jou als ondernemer kan doen. Aarzel niet langer en lees snel verder, in deze blog over liefdesslotjes, sjoemelsoftware en de kunst van taal.

Taal: een gemeengoed

Communicatie is datgene wat we allemaal  de hele dag door doen. Online en offline. Zoals ik nu een dag thuis werk waarbij ik veel achter de computer zit, webinars heb gevolgd en telefoontjes heb gepleegd. Alles was en is daarbij communicatie. Maar ook als ik straks een les geef waarbij ik mijn studenten op een zo duidelijk mogelijke manier in yogahoudingen praat. Ook dát is communicatie. Een breder vak is er bijna niet. En al die vormen van communicatie lijken zo verschillend, maar hebben allemaal één ding gemeen, namelijk: taal!

Een tijdlijn

Toen ik in 2007 afstudeerde, bestond YouTube al twee jaar. In datzelfde jaar vloog Twitter de virtuele wereld binnen. En in 2008 werd Facebook in het Nederlands beschikbaar gesteld. Toen wist ik nog niet wat er in de jaren daarna allemaal zou gebeuren in communicatie-land. Pinterest kwam in 2009 op de markt en Instagram mag ik als communicatieprofessional sinds 2010 aan de marketingmix toevoegen. En dan heb ik het nog niet over What’s App, Snapchat, Vimeo en al die andere social media die als paddestoelen uit de grond geschoten zijn. Op Frankwatching is een blog te lezen, van vorig jaar met een beschrijving van een aantal van de grootste social media. En allemaal hebben deze social media een bepaalde toegevoegde waarde, groot of klein.

Wat ik maar wil zeggen met bovenstaande beschrijving, hoe ontzettend het communicatie-vak is veranderd. Waar tijdens mijn studie de nadruk nog lag op organisatiepsychologie, verandercommunicatie, interne communicatie, design en taal ligt de nadruk nu op social media en social media strategieën. Maar zoals zoveel dingen in het leven, het één kan niet zonder het ander.

Van sjoemelsoftware tot liefdesslot

Taal…ik hou van het spelen met woorden, het gebruiken van korte zinnen, van lange zinnen, van interpunctie, taal is kunst!  Het is, zeker in deze tijd van social media, misschien wel één van de snelst veranderende middelen om ons heen. Staan er niet elk jaar weer nieuwe woorden in de Van Dale? Gelukkig wel! Net als social media is onze taal ook dagelijks in beweging. Bekijk het lijstje maar eens van 2016, deze woorden voegde Van Dale toe aan onze woordenschat. Van sjoemelsoftware tot liefdesslot. Meneer Van Dale gaat met de tijd mee.

Ik blijf bij de kern van mijn vak



Hoe ga ik, als communicatiespecialist, om met al deze veranderingen in mijn vak? Hoe blijf ik up-to-date en tegelijkertijd: hoe blijf ik bij de kern van het vak? Want daar draait het namelijk om. Ik ben ooit communicatie gaan studeren om mensen communicatiever te maken. Mensen bewust te maken van communicatie, de nut en noodzaak ervan. Een tekst is niet zomaar een tekst, een goede tekst kan het verschil maken tussen het wel of niet hebben van een klant. Een goede tekst kan het verschil maken tussen het wel of niet slagen van een campagne.

Hoe veranderlijk het communicatievak dus ook lijkt, in de kern draait het om hetzelfde, namelijk mensen laten zien of vertellen wat je doet op een zo begrijpelijk mogelijke manier. En…that’s where Eveline comes in! Ben je op zoek naar een tekstschrijver, of specialist in interne verandercommunicatie, dan ben je bij mij aan het juiste adres. Ik voel exact aan wat een persoon of afdeling nodig heeft en heb daarbij snel de juiste tone-of-voice te pakken. 12 jaar ervaring binnen de communicatiebranche gebundeld in één rugzak. En zoals het een creatieveling betaamt, ik haal eruit wat erin zit!